Alla inlägg under mars 2013

Av driva-foretag - 30 mars 2013 11:56

Idag, dag två som är ledig, ligger jag på soffan med hjärtklappning..har svårt att lugna mig.. Det känns som att jag missar något, att det finns något som jag måste ta tag i men som jag inte kan konkretisera och göra något åt.. Så istället ligger jag här med stressmage och hjärtklappning..
Kanske beror det på att jag vet att det går iväg 54000 kr till till kronofogden idag.. Vi betalade in det till Skatteverket i torsdags, men jag vet att det inte hinner fram i tid..
Jag hatar tid!! Vi ligger alltid efter.. Tar vi tag i ett problem, så dyker ett annat upp, och vem ska man be om hjälp? Vi kan ju inte dra på oss mer kostnader..just nu handlar allt om pengar..när kommer de in och vad ska vi betala med det vi har.. Samtidigt jobbar vi hårdare än de flesta och att då inte kunna göra vad man vill då man är ledig är så frustrerande..
Just nu vill jag ge upp..jag tror att en konkurs är enklare än det vi går igenom..
Samtidigt om vi bara orkar ta oss genom så tror jag inget kan få oss på fall direkt..
Vi träffade på Vd:n på banken där vi bett om hjälp i veckan som gick..han sa att ingen rådgivare i världen kan ge oss råd om hur vi ska göra.. Han sa också att även om vi fick avslag på vår låneansökan så ser de hur vi kämpar och oavsett hur det går så har vi hedern i behåll och kan gå med högt huvud på byn..
Vi ska nu till veckan försöka få till en avbetalningsplan med kronofogden, kämpa för att behålla vår F-skattsedel, avskeda en person tror vi och så börjar det en ny tjej.. Allt förändras hela tiden..och det är väl egentligen det som är tjusningen med att ha eget..

Problem är till för att lösas, så vi stångar vidare..
Nu ska jag sänka pulsen med en promenad i solen!

Av driva-foretag - 29 mars 2013 11:03

Ja det låter så skönt innan att vi får sova så länge vi vill..men kroppen är ju van att stiga upp en viss tid och då vaknar den fastän den inte behöver..
I mitt fall kan det ju ha att göra med att jag gick i säng 19.30 igår kväll..jag orkade helt enkelt inte mer än så.. Kanske förklarar lite hur slut vi är..:)

Nu for mannen och barnen iväg till någon is för att pimpla så jag ska nog ta en promenad i solen!

Fortsatt trevlig helg på er!!

Av driva-foretag - 28 mars 2013 17:54

Det blev en rätt ok dag ändå..
Vi skickade ett mess till alla våra kunder som skulle ha hjälp av oss idag och berättade läget..att vi var en man kort.. Kollade av hur viktigt det var att vi kom just till dem idag.. Resultatet blev att en ställde in, en flyttades till måndag och en flyttades till tisdag.. Det gör att vi måste jobba tre timmar på måndag, men det känns ändå bättre än att pressa sig idag..
Min arm håller på att lägga av, jag har inflammation i axeln och just nu strålar det som en elektrisk stöt ut i handen/fingrarna.. Har en underbar sjukgymnast som tar hand om rygg/nacke/axlar..har ett besök inbokat till veckan så får jag bara vila nu så ska det nog ordna sig..
Jag var heltidssjukskriven från 2003-2008, blev påkörd bakifrån 2001 och eftersom jag bara körde på med jobb och skola så la kroppen bara av en dag..vaknade med avdomnad överkropp, det blev början på en lång väg för att komma tillbaka till jobb..
Det här gör att jag är envis och gillar att jobba, ni fattar inte hur tråkigt det är att gå hemma med värk jämt och dålig ekonomi..och att hela tiden behöva springa till läkare för att få nya sjukintyg..
Det är tråkigt!!
Mycket roligare då att träffa människor som behöver hjälp och där vi kan lösa problem., jag träffar nöjda kunder varje dag! Vi har inga klagomål, väldigt få säger upp sina kontrakt med oss och vi behöver inte jaga nya kunder de bara kommer, eftersom våra befintliga kunder rekommenderar andra att ta hjälp av oss..:D
Nu gäller det bara att ha balans så jag inte sliter ut kroppen igen..

BALANS!!
Trevlig helg på er!!

Av driva-foretag - 28 mars 2013 02:30

Sista dagen innan påsk och vi har en fullspäckad dag framför oss..
Jag brukar inte ha problem att sova, men det är något speciellt med fullmåne.. Just nu vaknade jag och är vrålslut i kroppen, musklerna värker efter för hög belastning för länge..men hjärnan blev tvärpigg.. Hade ett sms på telefonen där en anställd skriver att hon inte kommer till jobbet imorrn av väldigt personliga skäl.. När ska jag lära mig att inte kolla på telefonen på natten?? Sååå dumt!!
Det enda som händer är att hjärnan mal runt runt hur vi ska lösa morgondagen..och jag behöver ju all vila jag kan få då det blir en riktigt hård dag imorrn..
Det är konstigt med korta veckor..jag tror aldrig vi har varit full styrka inför någon storhelg på ett år nu .. Hur kommer man runt det problemet? Har vi beredskap med för många personal, blir det ju så enormt dyrt..
Personal!! Vi måste ju ha dem!! Men hur får man dem att förstå och känna för kunderna som vi gjort när vi byggt upp vårt företag?? Vi kan inte va utan dem ju!! Hur får man dem att sätta sitt liv åt sidan för att jobba för företagets överlevnad? Utan kunder - inget jobb.. Varför ska vi jobba dubbelt för att behålla de kunder de har hand om, när de bara messar att jag kommer inte?
Vi gör ju det för vårt företags rykte, vår bebis som vi har skapat vill vi ska växa och stå på egna ben en dag.. Vilken prestation vi åstadkommer!! Men vilket pris kostar det? Och är belöningen vi får värt det?

Ska försöka sova nu så jag har bättre förutsättningar att få ihop en lyckad dag imorrn!!
Sov gott allihopa!!

Av driva-foretag - 27 mars 2013 17:25

Trodde aldrig att den dagen skulle komma då man tacksamt tog emot en avbokning..men idag blev det nästan jubel när klockan ett kunden avbokade..:)
Det löste så många problem..vi tackar för det!!
Tidigare var det ett jagande efter fasta kunder, men nu har vi lyxproblem, vi har svårt att hinna med alla som vill anlita oss.. Det här gör att vi mellan varven är så slutkörda för att vi klämmer in för många kunder, och har för få personal eller sjuk personal..
Just nu är det en sån tid, vi är slutkörda.. Armarna värker när vi kommer hem på kvällen..men snart är det långhelg, så det håller oss flytande, snart, snart så får vi vara lediga, FYRA hela dagar!!
Fattar ni hur lyxigt det är??!!

Trevlig kväll!!
Jag tog med datorn hem, så här blir det lite pappersgöra efter mat och nattning av barn..:)

Av driva-foretag - 27 mars 2013 09:56

Vi har underbara barn som går på lågstadiet..
Den äldre väckte oss och ville åka iväg kl 6 i morse, den andre klagade på oss för att vi inte väckt honom tidigare så att han kom till fritids/skolan tidigare..
Idag stänger fritids kl 13, då skolan slutar..det här är mycket svårt att få ihop som egen företagare..speciellt en vecka som denna då vi redan förlorar en dag och ska klämma in alla kunder på fyra dagar..
Dessutom vabbade en av våra anställda igår så vi ligger redan efter den här veckan..
Min önskan är egentligen bara: ha utvecklingsdagar/stängningsdagar, jag förstår att det behövs utbildning mm, men lägg dem under normala veckor inte i samband med helgdagar..

Ha en trevlig dag..
Vi pusslar vidare med vår tid..:)

Av driva-foretag - 26 mars 2013 21:33

Vi har drivit företag sedan 2008..som enskild firma först och sedan 2011 som aktiebolag..
Många tror att det är enkelt att driva eget och staten hejar på och vill att fler ska starta eget..men det är ingen dans på rosor vill jag lova..det är hårt slit!!

Jag/vi, min man och jag, bestämde oss för att blogga om vårt företagande så det kommer vår blogg att handla om.. Vi har upplevt det mesta som kan hända och vi tror att fler har det som vi men att det inte pratas om problemen med personalen, med skattetrycket, med kronofogden, med schemaplanering och sjukdomar som kommer mer eller mindre lägligt..

Välkommen att följa vår resa!
Vi lovar att det blir spännande!!

/företagarna

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards