Alla inlägg under maj 2013

Av driva-foretag - 30 maj 2013 23:21

Tror det var längesen vi hade en så intensiv arbetsvecka! Och naturligtvis ska det vara den varmaste vecka i maj på åratal...det kallas ryssvärme!
Jag gillar värme! Hatade förra sommaren då det var kallt...
Men det är jobbigt att få i sig all vätska man behöver, och hungrig är man inte heller...

Och tänk om personalen bara kunde vara på sina städningar, jobba på och inte tänka så mycket...
Idag surnade en anställd för att jag inte svarat på ett sms igår...
Det var bara det att jag försökte svara fyra gånger, men det började ringa eller det ringde hela tiden, det RINGER hela tiden!! Så till slut gav jag upp och tänkte att vi fick prata idag istället...
Jag jobbade som en gnu igår, men får skit för att jag inte bekräftar en anställd. Hon surnade för att ingen tvättat, fast jag var och bytte i tvättmaskinerna två gånger efter hon åkt hem... Hon surade för att vi lämnat mer tvätt i tvättstugan fem timmar efter hon åkt hem...för att det såg likadant ut på morgonen när hon kom tillbaka till jobbet...
Jag planerar och tänker så mycket, svarar på ca 40 samtal i snittt per dag, putsar ca 50 rutor varje dag och den här veckan har jag varit ca 20 timmar på flytt- och byggstädningar...
Önskar att jag kunde bekräfta personalen med, men när de bara gör de timmar de är schemalagda på tycker jag att deras lön är deras bekräftelse...
I måndags köpte vi fikabröd i samband med apt då reagerade de på det, att vi hade fikabröd när de inte hade fått sina löner...
Förra veckan fick vi dukar (trasor) som vi verkligen behöver...men då var inte det bra, eftersom de inte fick sin lön...
Nu hinner vi knappt tvätta så det finns dukar till alla städningar som ska göras...och det är ju ett billigt sätt att driva firma på, personalen måste vänta två timmar på tvätt och tork för att kunna göra sitt jobb...:)
Det finns en orsak till att det är vi som är företagare och inte de...:)

Sov gott!
Får skriva mer imorrn!!

Av driva-foretag - 29 maj 2013 23:36

I dag har vi producerat! Vi som äger företaget har tillsammans med våra anställda producerat 460 kr/ Tim, altså hundra kr mer än vad vi tar löpande egentligen. Nyckeln till det är nog att vi haft fullt debiterbara timmar på dom anställda + att jag o frun legat på runt 900 per timme styck! Dock har vi haft en del resor osv, men summan av dagens jobb är 9000 kr plus efter skatt löner o moms! Om varje dag kunde vara så här;) nu skall jag känna glädjen o sova gott inatt...

Av driva-foretag - 29 maj 2013 23:34

Blev en lång arbetsdag idag!
Säkert kommer det här också vara den varmaste dagen på hela sommaren... Vi har haft 25 grader i skuggan hela dagen...och när jag for hem var det 21 grader...helt otroligt!! Man brände sig på fönsterna idag!
Inte lätt att få dem bra då, och inte lätt att jobba fort...
Men jag går och lägger mig nöjd och trött efter min arbetsdag...
Ställer klockan på 5:00 imorrn med och hoppas att kroppen orkar gå upp och jobba vid datorn då..:)
Godnatt och sov gott!
Eller som svärmor brukar säga: 'Piss och gå och lägg dig!'

Av driva-foretag - 28 maj 2013 23:29

Vi testade att lämna in en ansökan till skv om anstånd med att betala arbetsgivaravg och skatter...
För att veta hur vi ska prioritera, så testade vi. Idag ringde vår underbara kontakt på skv upp och berättade att han har skickat ett avslag idag på vår ansökan...
Han tyckte att vi skulle försöka få in så mycket som möjligt till skv innan fredag... Och skulle det gå över något till kfm så gör ju inte det något eftersom ni redan har skulder där...osså skrattade han, inte elakt utan bara krasst konstaterande..:)
Han är verkligen störtskön! Och så enkel att prata med...
Det här startade något i mig...vi ska klara det här! Nu börjar det! Vi har något stort på gång!!!
Det är soligt, varmt...sommar...förväntningar...
Livet är fantastiskt!

Av driva-foretag - 28 maj 2013 07:35

Kallade in en extrapersonal just denna vecka, vi har tre flyttstädningar nu på fyra dagar...puh!
Så idag när hon skulle jobba så är hon sjuk...
Kanske är det inte meningen att vi ska fortsätta...våra kroppar strejkar ju också. Men vi kliver upp, vi gör våra jobb, gråter lite och sover...
Vi måste genom det här!
Vi klarar det!
Soligt och varmt, vi njuter av grönska och snart, snart sommar!

Av driva-foretag - 27 maj 2013 18:49

Jag måste lära mig att inte stressa, behöver förstå att telefonen är min vän och inte en fiende...
Har svårt att planera hur lång tid allt tar, vilket gör att jag går med konstant hjärtklappning och ont i magen...
Vi har ingen brist på jobb, det är POSITIVT!! Kan min kropp förstå det?
Jag måste lära mig att anställa, och att följa upp jobben som blir gjorda...
Jag har en tendens att stoppa huvudet i sanden, att försöka tänka bort problem som jag inte orkar med... Jag vet att det inte är en bra taktik, men hur kommer man runt det?
Vi måste genom! Vi klarar det här!
Trevlig kväll!

Av driva-foretag - 26 maj 2013 08:16

Klockan är 8 på söndagsmorgon, och vi är på väg till jobb..
Vi har fått ett nytt kontrakt där det ska städas på söndagar innan de öppnar...
Vi har en anställd som ska ta den städningen, men vi vill veta hur mycket man hinner på tiden som är köpt och hur man ska lägga upp arbetet...
Därför kommer vi att ta denna städning några gånger..:)
Njut av er lediga dag!

Av driva-foretag - 24 maj 2013 17:47

Att planera schema och få ut arbetarna på lönsamma jobb och ha debiteringsgraden så hög som möjligt är mycket svårt!!
Och att räkna ut sådana saker och planera ekonomiskt tar tid...jag vet inte i vilken ände jag ska börja...
Igår var vi på seminarium igen och gick igenom vision, affärsidé och mål... Och gjorde en strategisk plan för att nå dit vi vill...faktiskt var det väldigt enkelt att fylla i det! Helt plötsligt fick vi ner på papper vad vi vill och konkreta steg för att gå åt rätt håll.
Vi får också mycket hjälp av almi! På måndag ska det vara personalmöte och då kommer en representant från almi och pratar med vår personal. Förklarar läget och att vi behöver arbetsvillig personal som vill satsa med oss. Vi vet att vi kan vända det här men vi kan inte ha personal som bara kostar pengar då och som inte är beredd att hugga i och jobba hårt... Och det kanske inte betalar sig precis just nu, men hängiven personal belönas när det har vänt!
Personal är ingen lätt sak, och personal som bara tror att de har rättigheter är ännu svårare...
Vi vill växa, vi vill inte slita själv hela livet med att städa och putsa fönster, men kan vi inte få ordning på en grupp på sex personer utan att de kör över oss och bara ska ha då drar vi nog i handbromsen och ger upp...
Då har vår personal sett till att de blir utan jobb...hårt!
Men livet är hårt!
Det lär man sig förr eller senare...

Ju tidigare man fattar att hårt arbete lönar sig, att ärlighet varar längst och att stolthet går före fall...ju mer framgångsrik har man möjlighet att bli!

Trevlig helg!
Dags att tanka energi!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards